ساعت ٥:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/۱۸  

اثر رژ لب

 

اثر رژ لب به نظریه ای گفته می شود که در زمان بحران مالی، مصرف کنندگان بیشتر تمایل به خرید کالاهای لوکس نه چندان گران دارند. بجای خرید پالتوهای گران پوست، زنان رژ لب گران قیمت می خرند. برای نمونه پس از حملات 11 سپتامبر فروش رژ لب در ایالات متحده آمریکا دو برابر شد.

 

دلیل این اثر آنست که مصرف کنندگان حتی در زمان بحران، کالاهای گرانقیمت می خرند. زمانیکه مصرف کنندگان اعتماد خود به اقتصادی را از دست می دهند کالاهایی را خواهند خرید که تاثیر منفی کمتری برروی اموال موجود خود داشته باشد. البته آقایون بدلیل اینکه نمی توانند رژ لب بخرند ممکن است جذب آب جو گرانقیمت یا وسایل برقی ارزان قیمت شوند.

 

 

Lipstick effect

From Wikipedia, the free encyclopedia

The lipstick effect is the theory that when facing an economic crisis consumers will be more willing to buy less costly luxury goods. Instead of buying expensive fur coats, women will buy expensive lipstick.

In the time after the 9/11 attacks on the USA lipstick sales doubled.

The underlying assumption is that consumers will buy luxury goods even if there is a crisis. When consumer trust in the economy is dwindling, consumers will buy goods that have less impact on their available funds. Obviously men will not be buying lipstick, but could be tempted by expensive beer or smaller, less costly gadgets.